Hoe promoot ik mijn event in 2019 op social media?

In de categorie Tips door Tim Kröber

entertainment

Social media spelen een belangrijke rol in de promotie van een evenement. En dan hebben we het niet alleen over traditionele platforms zoals Facebook en Twitter. Ook dark social – denk hierbij aan kanalen als e-mail en instant messaging apps zoals WhatsApp – is in 2019 een factor om terdege rekening mee te houden. Dat doe je op de volgende manieren:

Maak je content deelbaar via dark social

Als je wilt dat mensen over jouw content (en dus over jouw event) spreken, moet je dit zo makkelijk mogelijk voor ze maken. Voorzie daarom al je artikelen van sociale deelknoppen en doe dat niet alleen voor Facebook, Twitter en LinkedIn. Ook een WhatsApp-deelknop vergroot de kans dat mensen jouw evenement onderling of in groepschats met elkaar delen.

Omdat je conversaties via dark social niet kunt volgen, is het belangrijk om de deelknoppen te voorzien van traceerbare links. Zo kun je precies zien vanaf welk kanaal bezoekers afkomstig zijn en krijg je meer inzicht in de meest effectieve promotiekanalen voor jouw merk. Je kunt je doelgroep vervolgens zelf ook aanspreken via WhatsApp of Facebook Messenger. Steeds meer bedrijven doen dit met groot succes.

Benut de kracht van micro influencers

Onder marketeers is nu al jarenlang veel te doen om influencers: bekende online persoonlijkheden die op hun social media accounts honderdduizenden of zelfs miljoenen volgers hebben. Daarmee bieden ze jouw merk een ideaal promotiekanaal als jouw doelgroep overlap vertoont met die van hen.

Bij de écht grote influencers is het dankzij hun enorme bereik echter schieten met hagel. Een samenwerking met micro influencers (accounts met honderden of duizenden volgers) is voor jouw event doorgaans effectiever. De doelgroep van deze micro influencers is namelijk veel specifieker en hierdoor kun je potentiële eventbezoekers gerichter targeten.

Creëer een reis voor de bezoeker

Als eventorganisator wil je de ervaring voor de eventbezoeker zo lang mogelijk maken. Dat kan door via social media een unieke reis te creëren die al ruim voor het event start. Vraag bezoekers bijvoorbeeld maanden van tevoren welke sprekers zij graag willen zien. Presenteer deze vervolgens met veel bombarie en deel alvast sprekersblogs die mensen warm laten draaien voor de daadwerkelijke lezing.

Ook tijdens en na het event kun je de kracht van social media benutten. Laat mensen bijvoorbeeld online ‘inchecken’ en deel live foto’s en videoverslagen op sociale platforms. Maak gebruik van social walls op het event en nodig ook de belangrijkste bloggers en vloggers in jouw niche uit. Zo weet je zeker dat jouw event op sociale kanalen de aandacht krijgt die het verdient.

Geschreven door Tim Kröber
Ervaar het verschil Neem contact op