Op events spreken trendwatchers vaak over de laatste trends en innovaties. Daarom is het niet zo gek dat vernieuwingen in deze branche vaak als eerste worden doorgevoerd. Maar hoe zien de laatste eventtrends er eigenlijk uit? En hoe pas je deze zelf toe op je eigen event in 2018? Als we alle trends in de evenementenbranche in één zin moeten samenvatten, dan is het vooral: meer van alles.
Meer bestedingsruimte
In tijden van financiële tegenslag besparen bedrijven vaak als eerste op het marketing- en communicatiebudget. Hierdoor kregen de eventbudgetten pakweg 10 jaar geleden een flinke klap te verwerken. Met als gevolg dat events minder groots of zelf helemaal niet werden georganiseerd. Inmiddels zitten de budgetten gelukkig alweer een aantal jaar in de lift en is er meer geld beschikbaar voor het neerzetten van kwalitatief hoogwaardige events. Dit resulteert doorgaans ook in een hogere Return On Investment (ROI), waardoor de extra kosten al snel zijn terugverdiend.
Meer eventstrategie
De beknibbeling op eventbudgetten van het afgelopen decennium bracht ook enkele voordelen. Het noopte bedrijven immers om beter na te denken over de strategie van hun event. Daar waar evenementen in het verleden vaak vanuit sociale overwegingen werden georganiseerd – denk aan jubileumfeesten en netwerkborrels – is er tegenwoordig meer aandacht voor het waarom achter een event. Het stellen van duidelijke doelen en het achteraf meten van de ROI zorgt ervoor dat bedrijven steeds positievere effecten merken van hun evenementen.
Meer technologische innovatie
Dankzij de toegenomen financiële mogelijkheden is er binnen eventbudgetten steeds meer ruimte voor experimenten met technologische innovatie. Sommige van deze experimenten zijn zo succesvol dat ze uitgroeien tot een nieuwe standaard. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van RFID, augmented reality, virtual reality, social walls en gamification. Toepassing van dit soort innovaties maakt events niet alleen leuker voor bezoekers, maar geeft de organisatie ook een beter beeld van de wensen en behoeften van de doelgroep.
Meer persoonlijk contact
Haaks op de toename van het aantal nieuwe technologieën staat de steeds sterkere behoefte aan persoonlijk contact. Want laten we eerlijk zijn: social walls en virtual reality bieden zeker toegevoegde waarde, maar kunnen face-to-face communicatie met andere mensen nooit vervangen. Persoonlijk contact is juist in dit digitale tijdperk onontbeerlijk voor het maken van een echte connectie tussen merken en doelgroepen. Dat maakt gelegenheid tot netwerken tijdens elk evenement een absolute must. Ook samen genieten van entertainment en artiesten draagt bij aan onderlinge verbinding.