Is je huidige bedrijfspand gerenoveerd? Verhuis je naar een grotere locatie? Of open je een nieuwe winkelvestiging? Het zijn allemaal redenen voor een groots openingsfeest. Je krijgt immers nooit een tweede kans om een onuitwisbare eerste indruk te maken op klanten en relaties. Dit is hoe jij voor een feestelijke opening zorgt die bezoekers zich nog lang zullen herinneren:
Brainstorm met medewerkers en specialisten
De belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle opening is originaliteit. Een lint doorknippen en confetti strooien gebeurt tijdens elk openingsfeest. Het is dan ook zaak om je te onderscheiden met originele invalshoeken en activiteiten. Organiseer daarom in de voorbereidingsfase een brainstorm met personeelsleden voor creatieve ideeën. Laat je daarnaast bijstaan door een eventspecialist zoals Eventbureau.nl om de kans op een succesvolle opening te vergroten.
Kies de juiste ambassadeur voor jouw merk
Wat voor evenement jij ook organiseert: het inhuren van een ambassadeur is vaak een ideale manier om jouw event een gezicht te geven. Dat geldt in het bijzonder voor een opening, waar een openingspraatje en het doorknippen van een lint in veel gevallen vaste prik zijn. De ambassadeur moet daarom bij voorkeur welbespraakt zijn én qua uitstraling aansluiten op de identiteit van jouw organisatie. Voor het boeken van de juiste BN’er ben je bij Eventbureau.nl aan het goede adres.
Zorg voor audiovisueel entertainment en spektakel
Het inhuren van entertainment is jouw kans om je openingsfeest van onderscheidend vermogen te voorzien. Live muziek voegt bijvoorbeeld veel sfeer toe – kies dan wel voor een muzikale stijl die aansluit op het karakter van de gelegenheid en doelgroep. Ook het gebruik van vuurwerk, CO2-kanonnen, valdoeken, knalballonnen, lasers en andere special effects helpen om jouw opening naar een hoger niveau te tillen. Bonustip: vergeet het belang van een goede catering niet!
Regel tijdig vergunningen en verzekeringen
Vorige week schreven wij er al over: voor het organiseren van een event heb je de juiste vergunningen nodig. Een openingsfeest vormt hierop geen uitzondering. Een vergunning kan bijvoorbeeld nodig zijn voor het afsteken van vuurwerk of voor het veroorzaken van lawaai na een bepaald tijdstip. Dat laatste aspect is nog eens extra van belang als je bedrijfspand in een woonwijk ligt. Vergroot daarnaast de veiligheid van bezoekers door de aanwezigheid van een EHBO’er en verklein je eigen risico’s door het afsluiten van relevante verzekeringen.
Breng je opening onder de aandacht van een breed publiek
Tijdens een openingsfeest geldt: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Je wilt immers dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van jouw nieuwe bedrijfslocatie. Nodig daarom niet alleen eigen personeel en bestaande relaties uit, maar richt je ook op nieuwe doelgroepen die bestaan uit potentiële klanten. Adverteren met je openingsfeest via kanalen als lokale kranten en social media is bijvoorbeeld een goede manier om bezoekersaantallen te vergroten. Levert dit tal van nieuwe leads op? Dan heb je de kosten voor de opening direct al terugverdiend!