Hoe bepaal ik de juiste prijs voor mijn event?
14 november 2018

Hoe bepaal ik de juiste prijs voor mijn event?

Ga jij een evenement organiseren? Dan hoop je als organisator natuurlijk op een uitverkochte zaal. Of je slaagt in deze doelstelling, hangt af van een aantal zaken. Een van die factoren is de ticketprijs. Die moet immers laag genoeg zijn om de aankoop van een ticket te stimuleren, maar hoog genoeg om de kosten voor het event terug te verdienen. Dus hoe bepaal je nu exact de juiste prijs?

Kosten als uitgangspunt voor ticketprijs

Het eerste uitgangspunt bij een prijsbepaling voor je event is het terugverdienen van je investering. Dat kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan de leads die je genereert tijdens een zakelijk evenement en die op termijn misschien leiden tot nieuwe omzet voor je bedrijf. Of aan de producten en diensten die je ter plekke weet te verkopen aan eventbezoekers.

Hoewel dergelijke verdienmodellen interessant zijn, verdien je een groot deel van de kosten voor je event als het goed is terug met alleen al de ticketverkoop. Dit is waarom het cruciaal is voldoende tickets te verkopen én om vooraf de kosten per bezoeker te berekenen. Je deelt de eventkosten door het aantal verwachte bezoekers en neemt het bedrag dat overblijft als ondergrens voor je ticketprijs.

Natuurlijk is het verstandig om hier voor je eigen marge nog wat geld bij op te tellen. Dit staat ook wel bekend als een cost-plus prijsstrategie. Stel: de organisatie van jouw event kost je € 150 per bezoeker. Met een nagestreefde winstmarge van 20% tel je hier een bedrag van € 30 bij op. Dit resulteert in een ticketprijs van € 180.

Wat is de waarde van mijn evenement?

Met bovenstaande strategie is er één probleem: hij laat het oordeel van de doelgroep volledig buiten beschouwing. Maar heb je er al over nagedacht of bezoekers jouw event überhaupt wel € 180 waard vinden? Als dat niet zo is, vallen de ticketverkopen namelijk tegen en ga jij de gemaakte kosten niet terugverdienen.

Vinden bezoekers daarentegen dat je evenement het dubbele waard is? Dan vliegen de tickets ongetwijfeld als warme broodjes over de toonbank, maar laat je de nodige inkomsten liggen. Het is daarom verstandig om bij het bepalen van je prijs niet alleen je winstmarge op te tellen bij de kosten, maar ook te kijken naar de waarde die je biedt aan de bezoeker.

Al tijdens de planningsfase van je event is het verstandig om de waarde ervan zoveel mogelijk te verhogen. Dat kan bijvoorbeeld door het boeken van vooraanstaande sprekers, het kiezen van een bijzondere locatie of het aanbieden van unieke workshops. Dit maakt je evenement niet alleen kwalitatief beter, maar helpt je doelgroep ook om de prijs van je event beter te begrijpen.

Terug naar kennisbank