Het organiseren van een bedrijfsevent vergt veel tijd en een flinke financiële investering. Kortom: je doet het niet alleen voor de lol. Natuurlijk wil jij het evenement gebruiken om de band met bestaande relaties te verstevigen en liefst ook nieuwe leads binnen te halen. Maar hoe vind je die überhaupt? Dit zijn 5 slimme manieren om nieuwe leads te ontdekken en op te volgen:
Benoem concrete oplossingen voor problemen
Net als jij komen bezoekers niet alleen voor de lol naar je zakelijke event. Ze hopen er namelijk iets uit te halen: in het bijzonder oplossingen voor de problemen waar zij in hun werk dagelijks mee te maken hebben. Het is daarom zaak dat jij ze direct duidelijk maakt dat ze op jouw event op de goede plek zijn. Zorg voor herkenning door de problemen in lezingen van sprekers te benoemen. En wek interesse in jouw producten of dienstverlening door deze aan te dragen als concrete oplossing.
Demonstreer je producten of diensten
Nu kun jij je eigen diensten of producten nog zo vaak de hemel in prijzen; er gaat nog altijd niets boven een demonstratie. Mensen willen met eigen ogen zien of jij hun problemen daadwerkelijk zo goed kunt oplossen. Natuurlijk ben jij trots op jouw producten en diensten en daarom demonstreer je ze maar al te graag. Als bezoekers eenmaal zien hoe makkelijk het is om er in de praktijk mee te werken, kunnen ze vaak niet wachten om zich in te schrijven.
Laat bezoekers zelf activiteiten kiezen
Elke bezoeker van je event heeft andere problemen die hij wil oplossen. Is iemand in zijn werk ongeïnspireerd? Dan koopt hij een ticket voor die inspirerende keynote sessie van die wereldberoemde spreker. Heeft hij echter moeite met het toepassen van bepaalde theorieën op de werkvloer? Dan gaat hij juist naar je event voor de praktische workshops. Zorg daarom dat je voor elk segment binnen je doelgroep passende activiteiten organiseert. Vervolgens kun je deze leads gerichter opvolgen en vergroot de kans op conversie.
Zoek de verbinding met mensen
Je kunt op je website de show stelen met een hypergeavanceerde sales funnel of een compleet geautomatiseerde inschrijvingsmodule; uiteindelijk gaat er nog altijd niets boven menselijk contact. Leads die al maanden twijfelen, gaan na een gesprek van enkele minuten soms ineens overstag.
Het geheim? Verbinding. Juist op je event – dé gelegenheid bij uitstek om leads in het echt te ontmoeten – is het cruciaal om deze verbinding aan te moedigen en te zoeken. Ruim in het dagprogramma daarom voldoende netwerkmogelijkheden in en haal samen met je salesmedewerkers het maximale uit het face-to-face contact.
Sla spijkers met koppen
Als je alle bovenstaande tips opvolgt, is de kans een stuk groter dat je geïnteresseerde leads opspoort en overtuigt om met jouw bedrijf in zee te gaan. Smeed het ijzer daarom als het heet is, want na afloop vervaagt de herinnering aan je event geleidelijk en kun je weer van voor af aan beginnen.
Zorg er daarom voor dat je verspreid over de eventlocatie voldoende inschrijfmogelijkheden biedt en altijd klaarstaat om de vragen van leads te beantwoorden. Zo sla je spijkers met koppen en haal je het maximale uit je event. Succes!