Hoe maak ik mijn event bleisure friendly?
29 november 2018

Hoe maak ik mijn event bleisure friendly?

Legt jouw evenement de focus op business of op leisure? In andere woorden: richt jij je op de zakelijke of de recreatieve bezoeker? Ongetwijfeld is het jou om de eerste categorie te doen. Maar wist je dat circa 40% van jouw eventbezoekers de tijd rondom jouw evenement ook recreatief besteedt?

Onder het motto ‘als we er toch zijn…’ komen deze mensen niet voor business of leisure, maar voor bleisure. En dat bied jou als eventorganisator een grote kans om deze doelgroep beter te bedienen. Dit zijn de zaken waarmee jij jouw evenement bleisure friendly maakt:

Keuze voor de eventlocatie

Alles begint bij de keuze voor een locatie. In the middle of nowhere valt er rondom jouw event weinig te doen voor bezoekers. Belangrijk is daarom dat je een plek kiest waar de omgeving genoeg opties biedt voor recreatie. Optimaal is een locatie met een gezonde mix tussen cultuur, avontuur en nachtleven. Tip: wereldsteden scoren in dit opzicht altijd goed.

Aankleding van de eventlocatie

Een eventbezoeker die komt voor een bleisure trip heeft hoge verwachtingen van jouw event. Wat hij in elk geval niet verwacht is een traditionele eventlocatie zoals een verouderd en stoffig congresgebouw. De locatie moet inspireren en ook tijdens het event de juiste mix bieden tussen zaken en recreatie. Een trendy aankleding van de eventlocatie speelt hierin een belangrijke rol.

Ruimte voor ontspanning op het event

Je ziet het tegenwoordig steeds vaker op events: speciale loungeruimtes, meditatieruimtes en gameruimtes. Mensen zoeken de balans tussen werk en lifestyle en willen zakelijke activiteiten daarom afwisselen met ontspanning. Ook op jouw event kun jij dit aanmoedigen door speciale ruimtes te creëren waar jouw bezoekers mentaal helemaal tot rust kunnen komen.

Samenwerkingen met locals

Eventbezoekers op zoek naar een bleisure trip kijken als eerste naar de overnachtingsopties in de omgeving. Zijn er hotels in de buurt van de eventlocatie die ook geschikt zijn voor recreatie? Zijn de kamers in het hotel groot genoeg voor het hele gezin en heeft het hotel een zwembad en fitnessruimte? Je kunt als eventorganisator bijvoorbeeld samenwerken met lokale hotels om ze bij de bezoeker te promoten.

Informatieverstrekking vóór je event

85% van alle zakelijke reizigers gebruikt zijn vrije tijd rondom events om de omgeving te verkennen. Je kunt dit voor jouw bezoekers makkelijker maken door ze al voorafgaand aan het event informatie op te sturen over bezienswaardigheden in de directe omgeving. Ook kun je ze wijzen op betrouwbare taxidiensten, fijne cafés en goede restaurants op loopafstand. Eventgasten zijn alleen maar blij met dit soort waardevolle informatie.

Informatieverstrekking tijdens je event

Ook tijdens je event kun je jouw bezoekers helpen met recreatieve informatie. Het toevoegen van enkele stands met folders over sauna’s, musea en tours in de omgeving is bijvoorbeeld een kleine moeite. Je kunt zelfs samenwerkingen met lokale bedrijven aangaan. En je bezoekers? Die weten het absoluut te waarderen dat je hun bleisure verblijf weer een stukje aangenamer maakt!

Terug naar kennisbank